08 februari 2011

husmanstisdag

Ikväll bjöd jag goda vänner på husmanskost, nämligen pannbiff med potatis, kokta ärtor, gelé och viktigast på tallriken; gräddsås med lök. Jag blir lycklig när jag äter denna rätt. Den för mig tillbaka till farmor och farfars kök på nygatan i Vetlanda -95. Och jag tror de skulle bli lyckliga om de fick bli bjudna på denna rätt av mig. Men det är försent tyvärr.
Såhär fint ser det ut när man lägger 2 kg köttfärs, 2 ägg, 1 riven gullök och 1,5 dl svällt ströbröd i en blå bunke tillsammans med en massa salt och peppar.
Jag bestämde mig för att göra mat till ett helt kompani. 14 biffar, 24 potatisar, gräddsås på 6 dl vispgrädde. Då får de som vill matlåda med sig hem också. Stekte bara biffarna tills de fick en trevlig färg, sen fick de bli genomstekta i ugnen. Ta för all del ut formen efter ett tag och häll köttsaften i gräddsåsen! Det är inte dumt du!
Så. jävla. gott.

1 kommentar:

  1. Gud så fint det ser ut... Jag älskar lök! två tips från mig; det ena är att helsteka vitlök i ugn med skal och hela middevitten! också att ta en lök och skala, koka löken en stund och gröp sen ur lite av det mittersta i löken, sen fylla med valfri bredbar ost, typ Philadelphia, linda in dom i bacon och krydda med lite rosmarin och salt och peppar om man önskar och sen in i ugnen... mycket gott till exempelvis biffar eller något annat kött!

    SvaraRadera