07 april 2011

tema italien

Mera köttbullar! Denna gång med italiensk touch, det vill säga italienska köttbullar. Frikadellig känsla. Så jag började med att rulla tio helt vanliga köttbullar av blandfärs.
Här fräser jag inte bara lök och vitlök i rätt mycket smör, utan även torkad basilika och timjan. När jag tyckte det fräst färdigt hällde jag på ett par deciliter vitt vin, eftersom det fanns i kylskåpet. Så fick det gotta sig lite.


OBS! Tomatsåsen ska puttra jävligt länge innan du får lägga i köttbullarna. Ju längre desto bättre typ. Åtminstone 45 minuter. Okej, 30 minuter. Tomatsåsen innehåller förutom det på första bilden: 500 gram passerade tomater, salt, peppar, två kycklingbuljongtärningar, ett par matskedar socker, lite honung och tomatpuré. Det var nog allt. Sen kan du lägga i dina köttbullar medan spagettin kokar! 
Voila! Idag drack jag vatten men rödvin är nog att föredra som måltidsdryck. Jag tror min matgäst blev tagen med storm för jag hörde henne prata med två personer i telefon och hon nämnde att jag lagat asgod mat till henne för båda två när hon trodde att jag inte hörde. Med andra ord: succé. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar